Teaching IA - Learning IA
Eric Reiss hat einen wunderbaren (und leicht provokanten) Artikel im ASIS&T Bulletin veröffentlicht: It’s Not What You Think, but How You Think.
Curiosity and Creativity: [...] all top-notch IAs clearly demonstrate both these abilities. This makes me think that perhaps information architecture isn’t a discipline at all – it’s a lifestyle. And maybe this is why IA is so difficult to define and to teach.
Die Frage nach einer guten IA Ausbildung interessiert mich auch sehr. Was muss man studieren, was sollte man studieren, wenn man Informationsarchitekt werden will? Macht es überhaupt Sinn einen zertifiziertea IA-Abschluss (zB. einen Master) anzubieten?
Only when we abandon the rational, learned-in-school, first-impression of a problem, can we wonder. Through wonder we eventually achieve intuitive recognition of the underlying generic patterns. And it is within these generic patterns that brilliant information architecture frequently hides.
Ich kann mich noch gut erinnern, wie ich in der Schule immer so ein Anstecker trug: I don't need school, just the diploma. Na ja, ganz so war es dann doch nicht. Aber eine der wichtigsten Regeln habe ich von Autoren wie Saul Wurman, Eric Reiss oder Don Norman gelernt: stay interested.