Informationsarchitektur und Intranets
Todd Ward listet in seinem Artikel Intranet information architectures die obersten Kategorien großer (offenbar von ihm untersuchter) Intranets auf. Darunter Google, HP, Cisco, Microsoft und so weiter.
Laut seiner Analyse gibt es durchschnittlich 6 Top-Kategorien, wobei am häufigsten News und am zweithäufigsten About ... (also zB. About Google) vorkommt.
I have to say, that I find some of the labels and IAs to be rather unintuitive, and real 'head scratchers'. However, I'm not an employee at any of the companies and those organizations are not organizing content for me, but rather for employees. The lesson is this: what is good or intuitive at one company, is not necessarily so at another.
In oben genanntem Post wird auch auf diesen Artikel von Todd verlinkt: Reinventing intranet information architecture
The ultimate goal of the intranet manager, architect and consultant is to create an ‘intuitive’ IA with information categories and navigation paths that are intuitive or easily understood at a glance. Of course the principal challenge of any information architect is that what is intuitive to one person is not always intuitive to another.
Beide Artikel sind nicht zu lang und lohnen eine kurze Lektüre.